Bankobranie: najlepsze promocje bankowe: Niezbędnik bankobiorcy: wypowiedzenie umowy bez płaczu czyli skuteczne zamknięcie konta w banku

850 zł i odkurzacz od Citi ⭐ 1020 zł od BNP Paribas800 zł od Santandera650 zł od Millennium620 od mBanku500 zł od ING

26.08.2014

Niezbędnik bankobiorcy: wypowiedzenie umowy bez płaczu czyli skuteczne zamknięcie konta w banku

Nieważne jak zaczyna, a ważne jak kończy - można przywołać słowa klasyka. Tym razem jednak nie o mężczyźnie, ale o umowie z bankiem.


Na blogu znajdziesz aktualnie kilkadziesiąt opisów różnych promocji, ich zasad oraz wskazówek jak założyć konto. Dziś o równie ważnym elemencie bankobrania. Jak skutecznie i bezboleśnie zakończyć współpracę z bankiem.


Zawsze bowiem przychodzi moment pożegnania. Oby odbywał się on bez łez (zwłaszcza Twoich) i z niczym niezmąconą satysfakcją ze zgarniętych profitów.

Wychodzę z założenia, że tak szybko jak to możliwe, należy zamykać niepotrzebne konta i karty. W taki sposób unikniemy straty czasu na ich obsługę (np. dopilnowanie comiesięcznych wpływów czy wykonywanie płatności kartą) i ewentualnych kosztów. Pod kątem bankobrania warto takie konto zamknąć, bowiem bankowe promocje kierowane są zazwyczaj dla osób, które na daną chwilę nie są klientami banku. Czasami promocja bankowa jest też obwarowana swego rodzaju okresem karencji, czyli np. określonym czasem nieposiadania konta co najmniej od daty wskazanej w regulaminie. A czym prędzej zamkniesz konto, czas będzie działał na Twą korzyść.

Przed decyzją o zamknięciu konta należy przede wszystkim sprawdzić warunki promocji, z której korzystałeś. Chodzi odszukanie ewentualnego zapisu o utrzymywaniu umowy przez określony czas - nawet po wypłacie premii (w ostatnim czasie takie zapisy ochoczo zaczął wprowadzać Getin Bank). Jeżeli obowiązuje Cię tzw. lojalka, pomyśl dwa razy nim zamkniesz konto (a najlepiej pomyśl dwa razy jeszcze przed jego otwarciem czy z lojalką warto?). 

Na szczęście sporo promocji w swych regulaminach nie posiada takich obwarowań. I chwała im za to. Więc jeśli tylko chcesz zrezygnować ze współpracy z danym bankiem, możesz to zrobić śmiało. 

Sposobów zamknięcia rachunku jest kilka. Niektóre banki są dość konserwatywne - wymagają oglądania ich marmurów, tudzież coraz częściej wypasionych multimediami placówek. Wtedy trzeba złożyć wniosek pisemny u pracownika - odbywa się to na określonym formularzu. Taki sposób zamknięcia konta praktykuje m.in. Bank Zachodni WBK.

Jest jednak wiele banków, które wniosku o zamknięcie konta nie traktują tak ceremonialnie. Można to zrobić przez Internet lub listownie.

Kilka banków w swej bankowości internetowej przygotowało odpowiednie wnioski o zamknięcie konta, które można złożyć właśnie tą drogą i są to wnioski wiążące dla obydwu stron. W taki sposób konto można zamknąć w Nordea [a właściwie ś(?)p. Nordea] i Meritum Bank [AKTUALIZACJA 8.01.2015 r.: Meritum Bank wycofał opcję zamykania konta przez Internet. Pozostała więc wizyta w placówce lub wypowiedzenie wysłane listem na adres centrali banku] 

Często jednak wypowiedzenie umowy z bankiem należy spłodzić samemu. Taka dyspozycja zamknięcia konta może być wysłana listownie (dobrze zrobić to listem poleconym, a już najlepiej z potwierdzeniem odbioru - będziesz mieć dowód złożenia wniosku) lub przez bankowość internetową. W tym drugim przypadku możesz to zrobić jeśli bank umożliwia tego typu komunikację, czyli wysyłanie wiadomości po zalogowaniu do systemu. Na szczęście daje tą sposobność spora grupa banków - m.in. BGŻ Optima, Citi Handlowy czy T-Mobile Usługi Bankowe. 

Często po wysłaniu wypowiedzenia pojawia się telefon konsultanta z infolinii banku, próbującego na wszelkie sposoby zachęcić do pozostania klientem banku. Jeśli jego zaklęcia nie odwiodą Cię od decyzji, odrobina stanowczości powinna wystarczyć do utrzymania w mocy złożonego wypowiedzenia.

Aby zawrzeć wszystkie wymagane dla banku informacje i by dyspozycja zamknięcia rachunku była skuteczna, korzystam z poniższego wzoru. Dotąd okazywał się on skuteczny.

Z dniem XX.XX.XXXX r. składam wypowiedzenie umowy o rachunek nr XX XXXX XXXX XXXX XXXX XXXX XXXX i umowę ramową z bankiem. Proszę o zamknięcie wszystkich produktów w ramach umowy, wraz z zablokowaniem dostępu do bankowości internetowej.

Jednocześnie zobowiązuję się do samodzielnego zniszczenia karty płatniczej, wydanej do rachunku, wnioskując o jej zastrzeżenie.

W przypadku pozostania środków na rachunku, proszę o ich przelanie na mój rachunek, posiadany w innym banku: XX XXXX XXXX XXXX XXXX XXXX XXXX.

Dyspozycję wypowiedzenia umowy proszę procedować zgodnie z obowiązującymi regulacjami, w możliwie jak najkrótszym czasie. 

Jednocześnie zgłaszam również sprzeciw wobec przetwarzania moich danych osobowych w celach marketingowych.

Z poważaniem
XXXXX 

Oczywiście ten "list pożegnalny" może wyglądać inaczej. Nie musisz też zastrzegać przetwarzania danych osobowych, jeśli telefony z infolinii banku są dla Ciebie sposobem na oderwanie od codziennych obowiązków. Ja jednak zachowuję higienę marketingową i bez telefonów, SMSów oraz maili reklamowych samodzielnie docieram do interesujących mnie ofert.

To kolejny wpis z cyklu niezbędnik bankobiorcy. Bazując na doświadczeniach długo już trwającego praktykowania bankobrania, staram się dzielić wiedzą - tak byście mogli łatwo prosto i przyjemnie zarabiać na bankach. To proste.

12 komentarzy:

  1. Zobaczymy czy ten wzór podziała dobrze na Inteligo ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Inteligo ma własny wzór wypowiedzenia umowy, który należy wydrukować i wysłać listownie na adres korespondencyjny PKO BP.

      Pozdrawiam Czytelników bloga oraz Autora. :-)

      Usuń
  2. OK, czyli jak to wygląda w praktyce? Jeśli np. mamy konto z promocją np. Inteligo - i biorąc udział w etapie 2 (do 15.03) - doliczamy 50 dni na sprawdzenie spełnienia warunków + 25 dni na wypłatę to kiedy najkorzystniej jest złożyć wniosem o zamknięcie konta? (Wypłata powinna się pojawić do 29 maja). Czy można taki wniosek złożyć z wyprzedzeniem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sytuacji korzystania z promocji tylko pod kątem uzyskania premii i zamykania konta jeszcze przed jej wypłatą, wychodzę z założenia, że nie ma co ryzykować (a nuż widelec jakichkolwiek komplikacji i konieczności złożenia ewentualnej reklamacji). Więc jeśli chodzi Ci o uniknięcie kosztów możliwa jest wówczas rezygnacja z karty, a konto (które bezwarunkowo prowadzone jest za 0 zł) można zamknąć dopiero po wypłacie premii.

      Usuń
  3. Lepiej pozostawić parę groszy na rachunku niż składać dyspozycję przelewu w wypowiedzeniu umowy. BZ WBK skasowało mnie za to na 7zł, jak za przelew z okienka. Bank poznaje się po tym, jak kończy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mój problem to brak reakcji banku na złożenie wypowiedzenia rachunku. Wysłałem pismo i oznajmiłem, że zgodnie z regulaminem, zachowując miesięczny okres, wypowiadam umowę na prowadzenie rachunku oraz anulowałem wszystkie zgody, w tym na przetwarzanie danych osobowych. Poinstruowano mnie pisemnie, że muszę udać się do placówki banku i złożyć wypowiedzenie na druku. Nie wykonałem tego ponieważ wiąże się to z koniecznością wyjazdu do innej miejscowości, a ponadto uważam, że dopełniłem wszelkich formalności i wypowiedzenie jest niepodważalne. a ponadto regulamin określa tylko i wyłącznie: miesięczny okres wypowiedzenia oraz zachowanie formy pisemnej, co z mojej strony zostało dopełnione. Po pewnym czasie dostałem wiadomość, że żadne moje wypowiedzenie nie zostało odnotowane w systemie i rachunek dalej istnieje. Cały czas konto jest obciążane opłatami za prowadzenie r-ku.
    Moje pytanie brzmi: 1. jak zmusić bank do respektowania regulaminu; 2. gdzie mogę podjąć interwencję; 3.jak jest podstawa prawna aby zostało moje żądanie uznane przez sąd ? Może ktoś ma sprawdzone rozwiązanie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No te "pisemnie" różnie w bankach rozumieją, rozróżniając "pisemnie", a "listownie". Na logikę, czy na "chłopski rozum" list oczywiście jest formą pisemną. Interwencje: UOKiK, KNF, Powiatowy Rzecznik Konsumentów. Czasem postraszenie ich, czy DW w korespondencji może okazać się skuteczne ;)

      Usuń
    2. Mam podobny problem z Alior bankiem. Miałem konto w Meritum a Meritum wykupił Alior.
      Dyspozycję w Aliorze złożyłem miesiąc i 12 dni temu a do dzisiaj nie zostało konto zamknięte z powodu rzekomego braku dyspozycji w systemie. Pracownik infolinii oznajmia, że ten co przyjął dyspozycję jest winny i proponują mi ponowną wizytę w banku aby dopełnić ponownych formalności.
      Od kilku miesięcy jestem nękany telefonami i smsami z Alior banku aby zaciągnąć kredyt lub żeby założyć konto na koniec założyli mi konto sami przywłaszczając sobie Meritum banku i nie chcą go zamknąć.

      Usuń
  5. Czy w liście o zamknięcie karty kredytowej w Citi Banku (bez konta) jest poprawne wpisanie: wypowiedzenie umowy o kartę kredytową nr xxx i umowę ramową z bankiem? Czy umowa ramowa dot. tylko rachunków bankowych...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wypowiadasz wtedy umowę o kartę i dezaktywację dostępu elektronicznego (o ile masz i o ile sami nie wyłączą). Umowy ramowej nie ma.

      Usuń
    2. Dzień dobry,

      niniejszym składam wypowiedzenie umowy o rachunek nr xxxxxx.

      W przypadku pozostania środków na rachunku, proszę o ich przelanie ich na mój rachunek posiadany w innym banku: yyyyyy.

      Dyspozycję wypowiedzenia umowy proszę procedować zgodnie z obowiązującymi regulacjami w możliwie jak najkrótszym czasie.

      Dziękuję.

      Usuń
  6. W Santanderze już minął miesiąc i tydzień, złożyłem reklamacje dlaczego jeszcze konto nie jest zamknięte. No i czekam

    OdpowiedzUsuń

Aktualnie najpopularniejsza promocja:

Zgarnij 700 zł w bonusach za konto w Santander Banku [AKTUALIZACJA: + 100 zł na zakupy]

Nowa edycja przynosi pozytywną zmianę.  Teraz w celu uzyskania jednego z bonusów, bank już nie wymaga wpływów z określonego źródła (np. wyna...